Dit is het duurste vakantieland voor autohuur

Dit is het duurste vakantieland voor autohuur

Een auto huren in Italië is meer dan 1,5 keer duurder dan voor de uitbraak van het coronavirus. Als je een auto huurt voor de zomervakantie van 2022 is het meer dan het dubbele van wat het drie jaar geleden was. Dat blijkt uit onderzoek van De Vakantiediscounter.

Bij het bekijken van reserveringen gemaakt via reisbureaus, zou de prijs van een 8-daagse autohuur gemiddeld 1,5 keer hoger zijn dan in 2019. Uit onderzoek blijkt dat mensen die tijdens de zomervakantie een huurauto willen dit in hun portemonnee voelen. De gemiddelde prijs van een huurauto op de 8e dag van 2019 was 274 euro en de gemiddelde prijs in 2022 was 443 euro. Dat betekent een prijsstijging van minimaal 62%.

Malta heeft de goedkoopste huurauto’s

In Italië stegen de autohuurprijzen het snelst voor de zomervakantie. Hier is de huur voor 8 dagen verhoogd van 312 euro naar 720 euro. In Malta betaal je 248 euro per week. In Cyprus is de gemiddelde huurprijs verdubbeld van 224 euro naar 448 euro. En op Curaçao zijn de huurprijzen met 10% gestegen van 328 euro naar 360 euro. In 2019 betaalde je gemiddeld 304 euro in Portugal en nu is de gemiddelde huur daar 512 euro.

Desalniettemin zijn de autohuurprijzen het laagst in Malta met 176 euro en vlak daarna Turkije met 184 euro. Turkije is zelfs het enige land waar de autohuurprijzen momenteel lager zijn dan in 2019. Zelfs in het laagseizoen betaal je de hoofdprijs in Italië, namelijk 480 euro voor 8 dagen. Dit is een gemiddelde stijging van 114% ten opzichte van drie jaar geleden.

Waarom is het zo duur geworden?

Hoewel de huidige hoge inflatie zeker een rol heeft gespeeld bij huurverhogingen, blijkt uit onderzoek dat het coronavirus de grootste impact heeft gehad. Vooral in 2020 zijn veel autoverhuurbedrijven in overlevingsmodus gegaan en hebben ze auto’s verkocht om hen te helpen hun werknemers te kunnen blijven betalen.

Zodra er budget is om de vloot weer uit te breiden, staan ​​leasemaatschappijen voor een ander obstakel om te kiezen. Door het ontbreken van computerchips kampt de auto-industrie nog steeds met zeer lange levertijden voor nieuwe modellen.

Reageer op dit bericht