Deze week brachten de vier grootste touroperators van Nederland en ANVR een bezoek aan de Turkse badplaats Antalya om de toerismesector een hart onder de riem te steken. Ook gingen ze kijken hoe het met de hoteliers en andere aanbieders ging.
De aanwezigen waren Arjen Kers (general manager TUI), Steven van der Heijden (CEO van Corendon), Carola Hoekstra (general manager Thomas Cook), Gert de Caluwe (CEO van Sundio), Frank Oostdam (directeur ANVR) en initiatiefnemer Tom van Apeldoorn (uitgever van TRAVel Media). In Antalya ontmoetten zij de top van de lokale politiek en diverse hoteliers.
Belangstelling vakantie Turkije trekt aan
De touroperators verwachten dat de belangstelling voor Turkije in Nederland weer flink gaat aantrekken voor juni, juli en augustus. Hierdoor zal er een grote belangstelling voor last minutes in Turkije zijn. Ook in Turkije zelf gaan ze er vanuit dat het toerisme weer zal opleven.
Uit cijfers van de ANVR is gebleken dat de boekingen voor Turkije dit jaar 40% achterlopen op vorig jaar, terwijl het vorig jaar ook al naar beneden was gegaan door de onzekere veiligheidssituatie die toen speelde. Met de huidige politieke onrust worden er minder vakanties verkocht.
Prijs-kwaliteitverhouding blijft hoog
“Wij verwachten komende zomer een last-minute boom in de vraag naar Turkije, zeker als Spanje en Griekenland straks vol zitten. Dan gaan vakantiegangers zichzelf zeker de vraag stellen: waarom gaan we niet naar Turkije?”, aldus Arjan Kers van TUI Nederland. “De prijs-kwaliteitverhouding van vakanties naar Turkije is enorm goed. Bovendien is de klanttevredenheid van vakanties naar Turkije erg groot. Die is het hoogste van alle vakantielanden rond de Middellandse-Zee.”
Steven van der Heijden, van de grootste Turkije reisaanbieder Corendon, denkt ook dat men afwacht voor het boeken van een vakantie naar Turkije. “We hebben te maken met een unieke geo-politieke situatie, zeker als je kijkt naar de verhouding van Turkije met Nederland en Duitsland. Dat had niemand kunnen voorspellen. De vraag naar Turkije zal weer herstellen, al zal dat langzaam zijn, zeker ook omdat we te maken hebben met herstel van vertrouwen.”
Turkse toerisme is er klaar voor
Carola Hoekstra zegt namens Thomas Cook dat Turkse hoteliers hun niveau van kwaliteit goed in de gaten houden en handhaven, ondanks het mindere aantal vakantiegangers. “Dat betekent dat je nog steeds een scherp geprijsde all-inclusive vakantie kunt boeken met alles erop en eraan. De Turkse hoteliers blijven investeren en dat is een teken dat het ook bij hen om de lange termijn gaat.”
Sundio verwacht ook dat het op lange termijn zal verbeteren. “Ik heb niet de illusie dat we van de ene op de andere dag de wereld kunnen veranderen, zoiets heeft tijd nodig. Er zal deze zomer een sterke last-minute vraag zijn. Ik vind het goed dat we de afgelopen dagen onze sympathie met Turkse partners hebben kunnen betuigen.”, zegt Gert de Caluwe van Sundio.
Ondertussen zijn ze in Turkije druk bezig om zich op te maken voor het nieuwe zomerseizoen. Souvenirwinkels hebben hun waren alweer uitgestald, terrassen staan klaar, ligbedden liggen voor je te wachten en hotels krijgen nog een laatste verfbeurt.